VT-18
_______________________ uppdaterat 2018-06-01
Vi fortsätter med utematematik så länge det varmt och soligt.
Vi arbetar parvis med sannolikhet och geometri:
_______________________________ uppdaterat 2018-05-29
När man kastar ett häftstift är sannolikheten att det ska landa med spetsen upp 40%.
Stämmer det? Vi testar och beräknar:
_____________________________________________ uppdaterat 2018-05-25
Vi lär oss mer om slump och sannolikhet.
Vilket tal ska man satsa på för att vinna?
Är det slumpen som avgör eller beräkningar?
Vi testar situationen med hjälp av tre tärningar och skapar ett stapeldiagram:
____________________________ uppdaterat 2018-05-24
Vi lär oss rätta namn på geometriska figurer (2D) och kroppar (3D)
och förbereder oss till Geometribingo:
____________________________ uppdaterat 2018-05-09
Grönsakstävlingen fortsätter. Hur många grönsaker äter vi varje dag?
Vi beräknar och resonerar i små grupper.
Vi lär oss mer om statistik och skapar stapeldiagram.
_______________________________ uppdaterat 2018-05-03
Bråk, procent och decimaltal är på schemat igen.
Vi tränar på problemlösningar med hjälp av bilder.
Vi lär oss redovisa beräkningar på ett korrekt sätt.
Rörelser på lektionen ger oss mer energi:
______________ uppdaterat 2018-04-24
Algoritmer, koder, loopar, buggar och if-satser är grunder för programmering.
Nu är det dags att pröva våra kunskaper med datorer.
Vi använder digital resurs Kodable för nybörjare:
_________________________________uppdaterat 2018-04-19
Programmering utan datorer fortsätter.
Vi använder koordinatsystemet samt väderstreck
för att koda olika vägar:
Arbetet kräver mycket koncentration och vi behöver pauser:
_________________________________________ uppdaterat 2018-04-12
Vi har startat ett programmeringsprojekt inom ramen för matematik.
Eleverna kommer att lära sig nya begrepp och förstå vad programmeringen innebär.
Klicka här för att se pedagogisk planering och kunskapskrav.
Idag testade vi att skriva algoritmer (entydliga stegvisa instruktioner) - ett mycket klurigt uppdrag:
__________________________________________ uppdaterat 2018-04-10
Digitala verktyg och mattespel i alla former.
Vi lärde oss att beräkna andel av figurer i procent
och tränade på att se sambandet mellan olika tal
skrivna i bråkform, decimalform och procentform.
Memory |
MATTEVA - Uppskatta storlek av bråk / Räkna ut procent |
Vi samarbetar och tränar tillsammans |
Några riktiga kluringar |
Bråk-domino |
Hitta ett par |
Vi använder miniräknare och räknar ut andelar i procent |
______________________________________________ uppdaterat 2018-03-27
Vi lärde oss mer om sambandet mellan bråk, procent och decimaltal
(1/5 = 20 % = 0,20 2/5 = 40 % = 0,40 3/5 = 60 % = 0,60 4/5 = 80 % = 0,80)
och spelade mattespel i dramasalen idag:
_____________________________________ uppdaterat 2018-03-23
Vi använde LEGO för att lära oss mer om bråk.
Vi byggde olika delar, jämförde dem och adderade olika bråk.
___________________________________________ uppdaterat 2018-03-22
Under veckan började vi arbeta med området Bråk och procent.
Vi har tränat på att skriva och rita olika bråk.
För att förstå det ännu bättre byggde vi modeller av några klossar och analyserade dem.
Idag tränade vi på växlingen mellan tal skrivna i bråkform, decimalform och procentform
genom olika spelaktiviteter. Vi fortsätter med det nästa vecka:
___________________________________________ uppdaterat 2018-03-16
I måndags arbetade vi med gradskivor och konstruerade spetsiga, trubbiga, räta och raka vinklar.
Det gick också bra att mäta dem och samarbeta med kompisarna:
Mattefest
14 mars firade vi Pi-dagen.
Eleverna fick lära sig om talet pi, hörde några historier om Arkimedes och lyssnade på den fantastiska Pi-melodin.
Vi försökte lista ut vad Pi är för något och kunde på ett praktiskt sätt upptäcka
att Pi hör ihop med cirkelns omkrets och diameter.
Vi mätte olika runda föremål och räknade ut talet pi:
I snön konstruerades cirklar som vi målade med karamellfärg. Vi räknade antal fötter som behövdes runt cirkeln och delade med antalet fötter som behövdes för diametern. Vi fann Pi!
Hur många decimaler av pi är det möjligt att komma ihåg?
Vi testade minnet i en tävling. 55 decimaler blev rekordet! Häftigt!
3,415926535897932384626433832795028841971693993751058209
Här är våra vinnare: Salma, Olivia, Maya, Matilda, Lucas E. och Moa!
3,415926535897932384626433832795028841971693993751058209
Här är våra vinnare: Salma, Olivia, Maya, Matilda, Lucas E. och Moa!
Tack alla som deltog i tävlingen och hjälpte till att rätta!
Juryn kontrollerar resultatet |
Tack Molly och Olivia för er insats! Ni lyckades bra med att grädda Pi-zzorna till alla klasskamrater!
_________________________________________ 2018-03-14
Vi tränade på multiplikation och division med 10, 100 och 1000 genom att hoppa ett visst antal steg till höger eller vänster, precis som ett decimaltecken skulle göra.
Vi spelade TioBingo - tärningsspelet som bygger på nyvunnen kunskap.
________________________________________2018-02-01
Kluringar på schemat. Vi arbetar enskilt, i par och diskuterar sedan lösningar tillsammans.
_____________________________________uppdaterat 2018-02-28
Vi konstruerade geometriska figurer med hjälp av "magiska verktyg" - passare och linjal.
Regelbunden sexhörning, liksidig triangel och massa andra spännande figurer och mönster
fick vi till slut. Tiden går fort när man har roligt!
__________________________________ uppdaterat 2018-02-16
Varje elev fick visa och förklara sina beräkningar på minitavlor.
Vi tränade tillsammans på uppställningar för subtraktion.
Ental placerade vi under ental så att decimaltecknen hamnade under varandra.
I tisdags bekantade vi oss med spegelsymmetri och rotationssymmetri i naturen.
Resten av veckan jobbade vi med tesselering och geometriska konstruktioner.
Några elever instruerar klassen:
Nästa vecka kommer eleverna att repetera och testa sina kunskaper om talsystemet
i programmet MATTEVA. Jag ser fram emot att få ta del av testerna via e-post.
_____________________________________uppdaterat 2018-02-01
Kom ihåg att lämna in matteläxan senast 29/1.
Problemlösningar som handlade om proportioner. Tärningsspel som lärde oss att addera och subtrahera negativa tal. Vi använde "termometer" och räknade ut temperaturförändringar. Allt detta gjorde vi under vecka 4.
Fredag 26/1 arbetar vi digitalt och gör några kunskapstester på MATTEVA.
Matematik + Bild = Häftiga figurer
___________________________________uppdaterat 2018-01-25
På en vecka blev vi alla experter på att ange och avläsa koordinater i ett koordinatsystem.
Nu börjar vi lära oss att använda systemet för att lösa problem
som handlar om proportionella samband. Låter det krångligt?
En vecka till så kan vi det också!
____________________________________________uppdaterat 2018-01-19
Vi arbetar med koordinatsystemet och
lär oss nya begrepp med hjälp av
den digitala resursen Webbmagistern:
Vi spelar Sänka skepp för att träna på att ange och avläsa koordinater.
________________________________________________________2018-01-12
MATEMATIKUNDERVISNINGEN under vårterminen
Klicka på följande länkar för att se innehållet:
Preliminär terminsplanering för VT-18
Kunskapskrav och kunskapsnivåer i matematik.
______________________________________________
Matteord med förklaringar och exempel (åk 4-6)
______________________________________________
Så här lär vi matte i skolan (en lathund när du vill hjälpa ditt barn)
______________________________________________
Centralt innehåll och kunskapskrav:
Koordinatsystem och proportionalitet Symmetri Kunskapskrav
Bråk och procent Sannolikhet Kunskapskrav
Geometri Kunskapskrav
____________________________________________uppdaterat 2018-01-02
_______________J U L L O V _____________
HT-17
Idag testar vi en digital resurs och repeterar våra kunskaper om talsystemet.
Sidan heter Matteva och den kommer att användas i undervisningen framöver.
________________________uppdaterat 2017-12-18
Kombinatorik på schemat. Vi löser klassiska problem om handskakningar
och illustrerar dem med hjälp av digital teknik. Programmet heter GeoGebra
och det kommer att användas oftare under vårterminen när vi börjar med geometrin.
Här testar vi programmets funktioner:
Brainbreak så klart:
______________________________________________________uppdaterat 2017-12-10
Ordjakten börjar på matematiklektionen!
Vi lär oss begreppen vågrätt och lodrätt på ett roligt sätt.
Vi söker egna namn och skriver dem i två grupper.
Bra koncentrationsövning och samarbete.
______________________________________________uppdaterat 2017-12-06
Frågespel som liknar Jeopardy och Smartare än en femteklassare hela veckan!
Vi arbetar i små grupper och lär oss att vara resurser för varandra.
Fyra kategorier med varierande svårighetsgrad är tillgängliga:
Klassiska gåtor, Talmönster, Decimaltal och Addition/Subtraktion:
Olika förslag på lösningar testas och resoneras fram:
Mycket engagemang vid grupparbetet! På fredag gör vi en sammanfattning.
Vilken grupp vinner spelet?
_____________________________________________________________uppdaterat 2017-11-28
För att bli bra på algebra behöver man förstå olika mönster.
Vi förbereder oss till det och utvecklar matematiska språket.
Vi arbetar i stora gruppen och i par för att lära oss att resonera kring
olika mönster och skriva formler.
________________________________________uppdaterat 2017-11-26
I fredags repeterade vi nyvunna kunskaper om hur olika talföljder konstrueras.
Vi räknade antalet spiraler i solrosen och andra växter för att upptäcka Fibonaccital.
Spiralerna räknades medsols och motsols även på tallkottar.
Det blir två på varandra följande tal i den berömda talföljden:
1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 ...
Helt fantastiskt!
Engagerade elever på Steget före - timme.
Multiplikationstrick med linjer verkar vara svårt
för nybörjare, men inte för oss!
Problemlösningar enskilt och i par handlade om geometriska kroppar kub, cylinder och klot som skulle vägas. Vi använder logiskt tänkande och bestämmer deras vikt:
___________________________________________uppdaterat 2017-11-19
Vi börjar arbeta med ett nytt område i matematiken,
nämligen Talföljd och mönster.
Klicka på länkarna för att se vårt ARBETSHÄFTE och LPP med kunskapskrav.
______________________________________________________________uppdaterat 2017-11-07
Kartläggningen av kunskaper och förmågor i Tummen upp - häftet
visade hur mycket vi har lärt oss hittills.
Vi arbetade också med problemlösningar och tränade på
att skriva ner beräkningar steg för steg.
När vi börjar med ekvationer får vi se nytta av det vi hade tränat på.
Här är våra kluringar:
______________________________________________________________uppdaterad 2017-10-26
Under veckan bekantade vi oss med två helt olika talsystem: det romerska och det binära talsystemet.
___________________________________________________________________________uppdaterat 2017-10-20
På matematiklektionerna lärde vi oss avrunda decimaltal på olika sätt och
förklara för varandra.
Vi använde avrundningen för att kunna göra överslagsräkning, alltså räkna på
ungefär.
Det kan behövas ibland när man ska handla saker och vill veta om t.ex. en
tusenlapp räcker. Praktiskt.
Här kommer några bilder efter dagens Brainbreaks:
På en av fysiklektionerna har vi bekantat oss med ljud. Filmen som vi har sett visade
hur rösten kan förstärkas och spelas in på datorn eller CD-skivan med hjälp av
enbart ettor och nollor. Nästa vecka kommer vi att titta närmare på datorernas
hemliga språk och lära oss att skriva olika tal med ettor och nollor på
matematiklektionerna.
________________________________________________________________________________________uppdaterat 2017-10-13
Logix-spelet blev en succé idag. Vi har tränat på logiskt tänkande och använt uteslutningsmetoden när vi löste uppgifterna. Samarbete och koncentration var också våra mål:
___________________________________________________uppdaterat 2017-10-04
Vi lär oss nya problemlösningsstrategier och testar att arbeta "baklänges".
Vi använder både miniräknare och tränar på huvudräkning då vi multiplicerar och
dividerar med 10, 100 och 1000.
Här får eleverna testa strategin "att gissa och pröva sig fram":
________________________________uppdaterat 2017-10-01
Problemlösningar i par. Ibland behövs det inga siffror och tal för att tänka matematiskt.
Här gäller logik och tålamod. Dagens mattelektion ägnar vi åt det.
På mattelabbet konstruerade vi ett möbiusband för att upptäcka att det har bara en sida.
Matematik blir lite magisk när elever upptäcker oändlighet.
Men när vi klippte bandet längs mittlinjen så fick vi ett sammanhängande band med två sidor!
____________________________________________________________uppdaterat 2017-09-22
Klicka på följande länkar för att se innehållet för HT-17:
Kunskapskrav och kunskapsnivåer i matematik
Preliminär terminsplanering för ht-17.
Matteord med förklaringar och exempel (åk 4-6)
Matteord med exempel på arabiska.
Matteord med exempel på spanska.
Så här lär vi matte i skolan (en lathund när du vill hjälpa ditt barn)
Hela höstterminen 2017
Läxan i matematik - Multiplikationstabeller från 0 till 10.
Några enkla STRATEGIER för tabellträning hittar ni här.
Jag har pratat med mina elever om hur viktigt är det att kunna multiplikation utantill.
Jag har pratat med mina elever om hur viktigt är det att kunna multiplikation utantill.
Det står ingenting om detta i kursplanerna men enligt vår erfarenhet så fungerar inte
matematiken så bra på högstadiet utan tabellkunnande, tråkigt nog.
I stället för traditionella matteläxor kommer eleverna att träna på multiplikation
och visa sin kunskapsutveckling varje måndag när de skriver
ett treminuters tabellprov.
Eleverna kommer att ha sådana provtillfällen v.35 fram till v.50.
Meningen med detta är
- att kunna multiplikation utantill,
- att se sambandet mellan träning och resultat samt
- att hantera tidspress på ett bra sätt (vi lär oss olika strategier).
Under tiden lär sig eleverna också att rita ett eget linjediagram över sina resultat.
Det finns stort pedagogiskt värde i sådana övningar, bl.a. att eleverna följer sin
egen utveckling och inte jämför sig med varandra.
Tabellerna kan tränas på olika sätt. Under den här veckan (v.34) visade jag
några av sätten för eleverna och vi har börjat vår träning.
Idag fick var och en elev ett paket med tabeller samt dominospelet
och 64 multiplikationskort. Detta är för att underlätta träningen hemma.
Vill ni jobba tabellerna på nätet i stället?
Lycka till!
_______________________________________________uppdaterat 2017-08-25
_______________________________________________uppdaterat 2017-08-25
MATEMATIKUNDERVISNINGEN
Centralt innehåll och LPP med kunskapskrav:
Övriga områden som berörs under HT-17: